Thursday, December 3, 2020

story

ကေလာင္ကို ကိုင္စြဲ... တလွမ္းစီသြားခဲ့

ၾကေပ

🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟

ညို ျမေသြး

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ကို ျပန္ေငး ၾကည့္မိေတာ့ မိမိကိုယ္ မိမိ အံ့ ၾသတ ႀကီး ျဖစ္ရေပါ့။ 

ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ ကို ျပန္ေငးႏိုင္သူဆိုတာ ရာစုႏွစ္တဝက္ေက်ာ္ေအာင္ ေကာင္းေကာင္း ျဖတ္‌သန္းႏိုင္တာမဟုတ္လား။

တကယ္ေတာ့ တခ်ိဳ႕ အတိတ္ေတြဟာ

စိတ္ကူးယဉ္ အိပ္မက္ ေတြလို ဝိုးတဝါး

ေပ်ာက္ကြယ္သြား တတ္ ၾကပါတယ္။ အသက္အရြယ္အရ မွတ္ညာဏ္ေတြက

ယိုယြင္း ပ်က္စီးတတ္တဲ့ ဇရာ ရဲ့ သဘာဝေတြ။ ဒါေပမယ့္ မိမိရဲ့ က်န္းမာေရး

ကိုယ္ခံအားကပဲ ေကာင္းလို႔လား ကံတရားကို ေက်းဇူးတင္ရမယ္။ မိမိအသက္က အခု ၆၇ ႏွစ္ တင္းတင္း ျပၫ့္လုဆိုေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္၊

အသက္ ၁၆ ႏွစ္အရြယ္ လူငယ္ေလးတေယာက္ ရဲ့ အ‌ေၾကာင္း ‌ေျပာ ၾကရေအာင္။

၁၉၆၉ ခုႏွစ္မွာ ဘယ္လိုမွ ထင္မွတ္မထားတဲ့ အ‌ေၾကာင္းတခုနဲ႔ မိမိဟာ ေဇယ်ဝတီ ၿမိဳ ့ကေလးကိုေရာက္ခဲ့ပါတယ္။

ပဲခူးတိုင္း ေတာင္ငူခရိုင္ ျဖဴးၿမိဳ ့နယ္ အတြင္းက ေဇယ်ဝတီ ၿမိဳ ့ေလးဟာ သ ၾကားစက္ ‌ေၾကာင့္ လူသိမ်ားတဲ့ ၿမိဳ ့ေလးတ ၿမိဳ ့

ပါ။ အဲ့ဒီ ၿမိဳ ့ေလးကိုမိမိ ေရာက္ ၿပီး မ ၾကာခင္မွာပဲ တူရာ တူရာ  ၿမိဳ ့ခံ ကဗ်ာ စာေပ သမားေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။

သူတို႔ အုပ္စုထဲမွာ အသက္ အ ႀကီးဆံုးက

လြမ္းႏိုင္ဦး(ေဇယ်ဝတီ)ပါ။အဲ့အခ်ိန္ကသူ့အသက္ ၂၀ ေက်ာ္ေလာက္ရိွပါ ၿပီ။သူက မူလတန္းျပေက်ာင္းဆရာတေယာက္ပါ။ျပီးေတာ့သူကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ ၿပီး ပန္းခေရ(ကဗ်ာမိသားစု)ဆိုတဲ့ အဖြဲ႔ေလးတဖြဲ႔ ထူေထာင္ထားပါတယ္။သူက အားလံုးထဲမွာဝါအရင့္ဆံုးျဖစ္ ၿပီး လစဉ္ထုတ္ ေငြတာရီ နဲ႔ ျမဝတီ တို႔မွာလည္း ကဗ်ာနဲ႔ ဝတၴ ုတိုေတြ ေရးေနပါ  ၿပီ။ေနာက္ပိုင္း လုပ္သား နဲ႔ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာ ေတြ

မွာလည္း သ ၾကားစက္နဲ႔ပါတ္သက္တဲ့

ေဆာင္းပါးေတြလည္းေရးခဲ့ပါတယ္။

က်န္ လူငယ္အမ်ားစုကေတာ့ ကေလာင္ေသြးစ လူငယ္ေတြပါ။ေမာင္ယဉ္ေဌး(ေဇယ်ဝတီ) ေမာင္ယဉ္သန႔္ ၊ေမာင္ယဉ္ရွိန္

(‌ေဇယ်ဝတီ)စသူေတြအပါအဝင္ျဖဴးသားေတြ ျဖစ္ ၾကတဲ့ ေရႊ ျဖဴးကိုက်ည္းတန္၊

ေရႊ ျဖဴးေမာင္ယဉ္မ်ိဳး၊ ျဖဴးေအာင္ေအာင္

စသူတို႔ကလည္း ပန္းခေရ(ကဗ်ာမိသားစု)ထဲမွာ လာေပါင္းခဲ့ ၾကပါတယ္။

မိမိလည္း ေဇယ်ဝတီ-မင္းလြင္စိုး အမည္နဲ႔ ပန္းခေရ(ကဗ်ာမိသားစု)ဝင္တေယာက္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။၁၉၆၉ ဆိုေတာ့

ဦးေနဝင္း မဆလပါတီ ႀကီးစိုးေနတဲ့ခ်ိန္ပါ။

စာေပ သမဂၢ၊ကဗ်ာသမ ဂၢ ဆိုတာေတြလည္း ၾကာ းေတာင္ မ ၾကားရတဲ့ အခ်ိန္ပါ။

ဒီလိုကာလမ်ိဳးမွာ မိမိတို႔ပန္းခေရ(ကဗ်ာမိသားစု) က အဖြဲ႔ဝင္ကတ္ ျပားေတြဘာေတြနဲ႔ ရာဘာတံဆိပ္တံုးထု ၿပီး ဥကၠဌ

လြမ္းႏိုင္ဦး လက္မွတ္နဲ႔အက်အနပါ။အဲဒီအခ်ိန္က မိမိတို႔ ဘာသာပိုက္ဆံစု ၿပီး

စာတမ်က္ႏွာ သာပါတဲ့ ပန္းခေရ ကဗ်ာစုစည္းမႈေလးကိုလည္းၿမိဳ ့ထဲကစာပံုႏိွပ္စက္မွာအပ္ၿပီးထုတ္ေဝခဲ့ ၾကပါတယ္။

အဲ့ ဒီအခ်ိန္ကေတာ့ မိမိတို႔ ကေလာင္သစ္ေတြ လက္တၫ့္စမ္းၿပီးစာတိုက္ကေနကဗ်ာပို႔ခဲ့တဲ့ ေနရာေတြကေတာ့ အခ်စ္ေတာ္စာေစာင္၊သစ္ဆန္းစာေစာင္၊တံခြန္နဲ ့

သင့္ဘဝ၊တိုင္းရင္းေမ ဂ်ာနယ္စတဲ စာနယ္ဇင္းေတြေပါ့။

စာေစာင္ ေတြမွာ မိမိတို႔ကဗ်ာ၊ဝ တၴ ု

တို‌ေလး‌ေတြ ပါလာခဲ့ရင္ ဝမ္းပန္းတသာဝယ္ဖတ္ခဲ့ ၾက ၿပီး စိတ္ေတြကေတာ့ ပဲခူးရိုးမ ႀကီးတိုင္ပဲ့တင္ထပ္ ခဲ့ ၾကပါတယ္။

အဲ့ ဒီအခ်ိန္က အခ်စ္ေတာ္စာေစာင္မွာ ကဗ်ာ ဝတၴု ုေရး ေန ၾကတာ က်ည္းတန္ ႏွစ္ေယာက္ရိွပါတယ္။ တေယာက္က

ေရႊ ျဖဴး ကိုက်ည္းတန္ ျဖစ္ ၿပီး တေယာက္က မက်ည္းတန္ လြိ ုင္ေကာ္ ပါ။

မက်ည္းတန္ လြိ ုင္ေကာ္ကေတာ့ ေနာက္ပိုင္း လံုးခ်င္းလိုင္းမွာ မဟူရာ လြိ ုင္ေကာ္

ျဖစ္‌ေၾကာင္း စာေတြကတဆင့္ သိရပါတယ္။

တေန ့မွာ လုပ္ေနက်ထံုးစံအတိုင္း ေဇယ်ဝတီ ေဈးပိုင္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ပဝါရနာပြဲ

အတြက္ ျပင္ဆင္ ၾကပါတယ္။မိမိတို ့

ပန္းခေရ အဖြဲ႔ စင္တင္‌ေျဖာ္‌ေ ျဖေရးကဏၰတခုပါပါတယ္။အဲေတာ့ မိမိသတၲမတန္းတက္ေနတဲ့ ေဇယ်ဝတီ အလက ထဲမွာပဲ ဇာတ္တိုက္ ခဲ့ ၾကပါတယ္။မိမိက ကဗ်ာလြတ္အက ကရမွာပါ။တခါမွမကဘူးေတာ့

စာသင္ခံုေတြ ေခါက္ ၿပီး တိုးေဗတိုးေဗ

လုပ္သူက လုပ္ေပမယ့္ သိတ္အဆင္မ‌ေျပ လွပါဘူး။အဲ့ခ်ိန္မွာ ေရႊ ျဖဴးကိုက်ည္းတန္က "ဒီလို ဒီလို မုန႔္ေလေပြ ဖုတ္သလို ဘယ္ျပန္ညာ ျပန္ လက္ကိုလုပ္ရတယ္ဗ်"တဲ့။

ဒီလိုနဲ႔ ၿမိဳ ့ခံ ပရိတ္သတ္အလယ္မွာ စင္ေပါ ္လည္း ေရာက္ခဲ့ေပါ ့ဗ်ာ။

မွတ္မွတ္ရရ အဲ့ဒီ ၁၉၆၉ ခု က အခ်စ္ေတာ္ စာေစာင္မွာ မိမိရဲ့ကဗ်ာ ေလးတပုဒ္

စတင္ပါခဲ့ပါတယ္။

ေရွးမူနဲ ့ ေခတ္မူ

------------

ေရွးအခါ မ်ိဳးသမီးမ်ား

ေကသာထား ၾကသည္မွာ

‌ေျခဖ်ားထိပါ

နက္‌ေျပာင္ ေကသာ 

လိုရာကိုထံုး

သူ႔ ေကသာသူ ၾကၫ့္ ျမဴး၍

ၾကည္ႏူးမဆံုး။

ခုေခတ္ခါ မ်ို ုးသမီး မ်ား 

ေကသာထား ၾကသည္မွာ

တ‌ေတာင့္တထြာ

နီ‌ေၾကာင္ေကသာ

ဂုတ္မွာ ျဖန႔္ထား

သူ ့ေကသာပံု အမွား‌ေၾကာင့္

က ျပားနဲ႔ညား။

ေဇယ်ဝတီ-မင္းလြင္စိုး

စာေစာင္မွာ ကဗ်ာပါ ၿပီးမိမိမွာ ‌ေ ျမာက္ ႂကြ ႂကြ ျဖစ္ေနပါ ၿပီ။ဘဝမွာ ပထမဆံုးကိုယ့္ကေလာင္နာမည္ေလးနဲ႔ပါတဲ့ကဗ်ာေလ။ဒါေပမယ့္ သိတ္ ၾကာ ၾကာမေပ်ာ္လိုက္ရပါဘူး၊ ေနာက္တပတ္ အခ်စ္ေတာ္မွာ 

ကိုယ့္ ပန္းခေရ (ကဗ်ာမိသားစု)ထဲက

ေမာင္ယဉ္ရိွန္(ေဇယ်ဝတီ)ရဲ့ "ယဉ္ေက်း

မႈ သစ္ သို႔" ကဗ်ာပါလာပါတယ္။

ယဉ္ေက်းမႈသစ္ သို႔

---------------

ေဘာင္းဘီဝတ္ဆင္ 

သူ ့အသြင္ကို

မယဉ္ေက်း ဟုမဆိုသင့္။

ဆံတိုထားတိုင္း

ပံုေတြခိုင္း၍

ရိုင္းစိုင္းသည္ဟု မဆိုသင့္။

တိုးတက္စံနစ္

ယေန ့ေခတ္တြင္

ညာဏ္သစ္ ျဖာေဝ

အ‌ေျခေနအရ

ျပဳက်င့္ရမည္

ေဘာင္းဘီ ဝတ္သင့္ဝတ္ရမည္

ဆံတိုထားသင့္ထားရမည္။

ေမာင္ယဉ္ရိွန္(ေဇယ်တီ)

သူ႔ကဗ်ာဖတ္  ၿပီးမိမိမွာထူပူသြားေပါ့။

ဒါ ငါ့ကိုေဆာ္တာပဲ။ တ ျခားလူမဟုတ္ပဲ
အခ်င္းခ်င္း ေဆာ္ရမလား ဆို ၿပီး ေတြးေလ ေဒါသ ျဖစ္ေလ၊ညဘက္ အိပ္လို႔ေတာင္မေပ်ာ္။ဘယ္သူ ့ကိုမွ ဘာမွေတာ့ ရင္မဖြင့္ပါဘူး။သူ့ကဗ်ာကို ညေပါင္းမ်ားစြာ ျပန္ဖတ္တာ ခုတိုင္ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေက်ာ္တာေတာင္ အလြတ္ရဆဲ။သူ့ကဗ်ာဖတ္လိုက္ေတြးလိုက္ လုပ္လာတာ ဒီေန ့ထိပဲ။ မ်က္စိထဲမွာ ေဘာင္းဘီ ရွည္နဲ႔ ဓါတ္တိုင္တက္ေနတဲ့ လုပ္သား ႀကီးေတြ၊

စက္ရံုထဲမွာ၊ ဘတ္စ္ကားေပါ ္မွာ ပင္နယံေတြ ၾကား အႏၲရာယ္ေတြ ၾကားက ဆံတို

မိန္းကေလးေတြ။ တိတိပပ ေတြးလိုက္မိတာကေတာ့ ကဗ်ာေရးေရးစာေရးေရး

မိမိေရာက္ေနတဲ့ ေထာင့္တခုထဲက ၾကၫ့္

ၿပီး ေရးေနတာ အမွန္နဲ႔ မနီးစပ္ႏိုင္ဘူး

ဆိုတာ နဲ႔ အရိုးစြဲပါလာတဲ့ အေတြးအေခါ ္ ္အယူအဆေဟာင္းေတြဟာ စိတ္မခ်ရဘူးဆိုတာပါပဲ။‌ေမာင္ယဉ္ရွိန့္ ့ကဗ်ာကို
ဒီေန ့ထိ ေလးစားေနမိပါတယ္။
၁၉၇၂ မွာ အမွတ္၁ စက္မႈတြင္းထြက္ကုန္ ၾကမ္းေကာ္ပိုေရးရွင္း ၊သ တၲ ုတူးေဖာ္ေရး(၄) မွာမိမိဝင္လုပ္ေတာ့ ရံုးခ်ဳပ္မွာ
အရာရိွငယ္တေယာက္အ ျဖစ္ ေမာင္ယဉ္ရိွန္ကို ျပန္ေတြ ့ခဲ့ပါတယ္။

(--------)

ခ်စ္သူက ဟိုတနယ္

ကိုယ့္မယ္က တဌာန

ဇာတ္ဆရာ ကံတရားက 

ခြဲထားသည္ပ။

တမ္းတကာ ကိုယ့္မွာေဆြး

ေနေရးျဖင့္ ဘယ္မရႊင္

ကိုယ့္ ျဖစ္အင္ ‌ေျမမွာလူး

ရူးရေပါ့ခင္

လမင္းနဲ႔ ၾကယ္တာရာ

တိမ္လႊာနဲ႔ ေလမင္းသား

ခ်စ္သူထံတမန္ လႊတ္မယ္

လြမ္းဆြတ္ပံမ်ား

ေရႊက်ီးေလး ညို ျပာ ျပာ

‌ေျဖပါကြဲ႔ မေနွး

ကိုယ့္ခ်စ္သူ ဘယ္ခါမွ

ကိုယ့္ ဌာေန ေရာက္လိမ့္ေသာရယ္လို႔

သာယာဘြယ္ ခြန္းခ်ိဳ ေနွာကာ

‌ေျပာပါေတာ့ ေလး။

ေမာင္ယဉ္ေဌး(ေဇယ်ဝတီ)

အခ်စ္ေတာ္စာေစာင္မွာပါခဲ့ တဲ့ ေမာင္ယဉ္ေဌးရဲ့ ကဗ်ာေလးပါ။တပုဒ္လံုး ခုထိ အလြတ္ရေနေပမယ့္ ေခါင္းစဉ္ ေတာ့ စဉ္းစားမရေတာ့ပါ။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကြဲကြာ

ခဲ့ ၾက ၿပီးေနာက္ တေခါက္တေလ ေဇယ်ဝတီကို ျပန္ေရာက္တဲ့အခါ မိမိနဲ႔ ပဝါရနာပြဲစင္ေပၚတက္ကခဲ့တဲ့ ကိုသိန္းေဌး(ေမာင္

ယဉ္ေဌး)တေယာက္ ဇာတ္ပိုးဝင္ၿပီး ဇာတ္ပြဲေနာက္ ေလ်ွာက္လိုက္၊ဇာတ္မင္းသမီးနဲ့ညား ။သူကေတာ့ မင္းသားလား ၊ဇာတ္ဆရာလား ၊ရွိေကာရွိေသးလား၊မသိ‌ေတာ့။

‌ေနာက္ပိုင္း ရန္ကုန္မွာ ျဖတ္ခနဲ ျဖတ္ခနဲ ခဏတ ျဖဳတ္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မိရံု

ရိွခဲ့တဲ့ ေရႊ ျဖဴးကိုက်ည္းတန္ကေတာ့

ျပည္သူ ့ဆက္ဆံေရးတပ္မွာအရာခံဗိုလ္ျဖစ္ေနခ်ိန္သာေနာက္ဆံုးသိရ ၿပီး ခ်စ္ ၾကည္ေမာင္(ျဖဴး)အမည္နဲ ့ အစိုးရ သတင္းစာေတြမွာ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးေနတာ

ေတြ ့ရတတ္သလို တခါတခါ လည္း ျမဝတီ က ထုတ္လႊင့္ တဲ့ ဇာတ္ေတြမွာလည္း

သူ႔ နာမည္ေတြ ေတြ ့မိသလိုလိုပါ။

၁၉၈၀ ဝန္းက်င္ ႏွစ္မ်ားမွာေတာ့ ေနာင္ေတာ္ စာေရးဆရာ ေမာင္ေရႊစြန္နဲ႔ တြဲမိ ၿပီး ဇာတ္စင္တကာ၊ကလပ္တကာနဲ ့ ရန္ကုန္ စာေပ အႏုပညာအသိုင္းအဝိုင္း

မွာ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတခုထိ က်င္လည္ခဲ့ပါေသးတယ္။အဲဒီအခါ ျဖဴး ေအာင္ေအာင္ကို ဗိုဝမ္း အမည္နဲ႔ မ ၾကာမ ၾကာ

ျပန္ေတြ ့ရပါတယ္။သူက ဇာတ္သဘင္ရုပ္ရွင္‌ေဆာင္းပါးေတြေရးေနခဲ့ပါတယ္။

ဟိုတခ်ိန္ကေတာ့ ျဖဴးၿမိဳ ့ေဈးထဲမွာ

 ျဖဴးေအာင္ေအာင္ စာေပဆို ၿပီး စာအုပ္ဆိုင္ဖြင့္ ခဲ့သူပါ။ ေနာက္တေယာက္ ေရႊ ျဖဴး

ေမာင္ယဉ္မ်ိဳးကေတာ့ မိမိအမွတ္မမွားဘူးဆိုရင္ မဟာဗႏၶုလလမ္းနဲ႔ ၃၉ လမ္းေထာင့္မွာ ယဉ္မ်ိဳးစာေပ ဆို ၿပီး စာေပလုပ္ငန္းလုပ္ေနပါတယ္။တခါတခါ ေမာင္ေရႊစြန္နဲ႔အတူ သူ ့ဆီဝင္တဲ့အခါ ေမာင္ဝဏၰ တို႔ လည္းဝင္ထြက္ေနတာေတြ ့ရတယ္။ခုေနာက္ပိုင္း အတန္ ၾကာအဆက္ျပတ္ေနခဲ့ ၿပီး အခု ၿမိဳ ့ထဲ ၃၉ လမ္းထဲမွာရိွတဲ့ ယဉ္မ်ိဳးစာေပတိုက္ေရာက္တဲ့အခါ ေတြ ့တဲ့ေကာင္ေလးေတြေမး ၾကၫ့္ေတာ့ ေရႊ ျဖဴးေမာင္ယဉ္ မ်ိ ုးကိုသူတို႔မသိ ၾကပါဘူး။

လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္က အ‌ေၾကာင္းကိစၥတခုနဲ ့ေဇယ်ဝတီကိုေရာက္ေတာ့ သတင္းသိရရခ်င္း ၿမိဳ႔ ့လယ္ကေန ၿပီး လမ္းၾကားေလးကို ျဖတ္ ပဲခူးရိုးမကိုေနာက္ခံ ျပဳထားတဲ့ သုႆန္ေလး ဘက္ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။သုႆန္ဇရပ္ေလးရဲ့ ေဘး ကြင္းစပ္မွာ အုတ္ဂူ ျဖဴ ျဖဴတလံုး၊ ဂူေပါ ္က

ကဗၼည္းစာတမ္းက ၊လြမ္းနိုင္ဦး(ေဇယ်ဝတီ၊အသက္(-)ႏွစ္၊ေအာက္က ခုႏွစ္သကၠ

ရာဇ္မ်ား။အသက္နဲ ့သကၠရာဇ္မ်ား မမွတ္မိေတာ့ ေပမယ့္ မွတ္မွတ္ရရ ၅၀

ေက်ာ္မွာကြယ္လြန္ပါတယ္။ေနာင္ေတာ္

ႀကီးလြမ္းႏိုင္ဦးဆီကအ ျပန္မွာေတာ့

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း၅၀ ေက်ာ္က ညေနခင္းေတြမွာ ေဇယ်ဝတီ ၿမိဳ ့ ျပင္ကို လမ္းေလ်ွာက္ထြက္‌ေနက် လူငယ္ကဗ်ာဆရာ

တသိုက္ တြံေတးသိန္းတန္သီခ်င္းေတြေအာ္ဆိုေလ့ရိွတဲ့အတိုင္း အသီးတရာ

အၫွာတခု သီခ်င္းကို စိတ္ထဲကဆိုလာမိပါတယ္။တြံေတးသိန္းတန္ပံုအေမာက္ေထာင္ေထာင္နဲ ့ယက္ကန္ယက္ကန္လမ္းေလ်ွာက္ေလ့ရိွသူ  ကိုသန္းစိန္ေခါ ္ လြမ္းႏိုင္ဦး(ေဇယ်ဝတီ)တေယာက္ ျမင္းပ်ံေဆးေပါ့လိပ္ကေလးပါးစပ္မွာခဲရင္း လက္ခုပ္တီးေပးေနေလမလား။

ညို ျမေသြး

ရုပ္ရွင္ေတးကဗ်ာ
ရသစံုမဂၢဇင္း
၂၀၂၀၊ ဒီဇင္ဘာ။

story#observation#shinlhu

No comments:

Post a Comment